Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
18.7.2021, Milan Šurkala, aktualita
Tesla nedávno uvedla betaverzi částečně autonomního řízení s optimistickým názvem Full Self-Driving 9. Nyní je možné si ho i oficiálně objednat, půjde ale o platbu pomocí předplatného za 99 nebo 199 USD měsíčně.
Simik (358) | 22.7.20217:19
"Nějaký důkaz?­"

"Ptám se znova, nějaký důkaz?­"

"Těch 65 kW po dobu hodiny je nějaký problém? Jak to omezuje uživatele?­"

ROFL
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4983) | 22.7.202111:38
Důkaz byl dodán, v COC těch 65 kW skutečně je.

Smát se klidně smějte, ale neřekl jste mi, kdy těch 65 kW po dobu hodiny omezí uživatele. Víte o nějaké situaci, kdy to někdo někdy zažil? Pátral jsem po netu a throttlovaly starší Modely S, to ano. Ale u Modelu 3 jsem našel zmínky jen o throttlování nabíjení, ale ne výkonu. Jasně, může se stát, neříkám, že to možné není, ale víte o nějaké takové situaci? Máte nějaký zdroj? Zajímalo by mě to. asip80 alespoň dodal ten důkaz o tom, že těch 65 kW ve specifikacích skutečně je ­(lépe řečeno, aspoň řekl, kde to mám hledat­).

Jak jsem psal výše, abyste dosáhl průměrného odběru přes 65 kW, tak byste hodinu musel jet 185 km­/h a více. Dají se vidět testy, kdy to valili po dálnici 180­-220, co to šlo... a žádný throttling ­(co jsem se díval, tak při sjezdu k Superchargeru jel stále okolo 200 km­/h­). Dříve docházela baterka. https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=EiuIyHORZi8 Ani v dalším testu, kdy testovali dojezd při maximu na dálnici... žádný throttling https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=xAaQmcdg9XU

Ani při testech zrychlení se throttling neobjevil. 31 startů 0­-60mph, žádný throttling, auto to vydrželo, řidič už nemohl. https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=dT6wSGFaUK0

Někde tady v diskuzi jsem počítal průměrný výkon elektrického I­-PACE na Nürburgringu. Kdyby to vyjeli do poslední kWh, průměrný výkon by byl 98 kW ­(už po odpočítání rekuperace­), jenže do poslední kWh to asi nevyjíždí a Model 3 má nižší spotřebu. Formule E se dá podobně spočítat z časů ze závodů a velikosti baterky, že by to mohlo být cca 70 kW. 45 minut, baterky 54 kWh. Něco přidá rekuperace, ale zase nevyjedou celou baterku.

Jediná situace, kde si to umím představit, že by se přes těch 65 kW bylo možné dostat, je tak klopený ovál, který by umožnil jet maximální rychlostí bez přerušení. Otázkou tedy zůstává, nakolik závažný a reálný problém to je. Nebo Vás napadá nějaká situace, kdy by bylo možné těch 65 kW po dobu hodiny překonat?
Odpovědět0  0
asip80 (1175) | 22.7.202122:33
- tak nikdy si nic necucám z prstu ;­) a taky jsem zmínil, že ten omezený výkon BEV je jeden z důvodů proč nemůže většina modelů tahat těžší věci ­(towing­) = omezení ­(tam se dá dostat dlouhodobě přes 80kW jako nic­) > opravdu nejde jen o udržení vysoké konstatní rychlosti nebo akcelerace ;­), ale to je mantra mnoha BEV fanatiků >> semaforové sprinty apod. :D << ...ano výrobce nakonfiguroval vůz tak, aby nebylo snadné dosáhnout ­"přetížení­" nad zmíněných 65kW ..ale to by se pak neměl chlubit boostovaným výkonem, který je prakticky k ničemu

- nezjistil jsem jak vkládat obrázky ­(pokud to jde­) a uploadovat třeba na rajče a nebo někde googlit se mi opravdu nechtělo ­(kvůli takové ­"samozřejmosti­")

- pokud se stále řeší nadupaný výkon a cenová relace odvozená hlavně od výkonu a ne od jiných ­"vlastností­" vozidla, tak je to opravdu dost podstatná informace a navíc se dá velice snadno zjistit, že při intenzivní zátěži dochází k zhoršení parametrů vč. omezení výkonu ­(a je jedno jestli je to kvůli přetížení baterie, elektromotorů a nebo brzdného systému .. ­)

- btw z toho videa jsem moc nepochytil, ale už jsem viděl videa, kdy Tesla prohrála až po několikátem závodu, protože se ji po opakovaném startu zhoršil čas a nebo taky při jízdě na okruhu varovné zprávy na displeji s přehřátými ­"střevy­" a brzdami, kdy elektronika dočasně omezila dostupný výkon ..

- proč by to musel být závažný problém, když se bavíme o cenotvorbě na základě výkonu a jasně tady zaznělo, že Tesla ten výkon nemá dostatečný a v ostatních věcech taky neperlí :­) .. prostě je to reklamština jak ohledně výkonu, tak jiných parametrů .. takže srovnávat s cenově podobnými ICEV­/PHEV apod. je hodně mimo mísu, když reálně nabídne horší parametry jak výrazně levnější vozy :D



Odpovědět1  1
Milan Šurkala (4983) | 23.7.20219:01
" omezení ​­(tam se dá dostat dlouhodobě přes 80kW jako nic​­)­"

Myslíte? Při tahání potřebný výkon rozhodně poroste, ale zase nejedete tak rychle. Očividně to nethrottluje při průměrné rychlosti 185 km­/h na dálnici, takže s přívěsem by to bylo asi více pravděpodobné, ale zase s přívěsem nepojedete 185 km­/h. Nepojedete s ním ani 150 km­/h. Teoreticky možná nějaké extrémně dlouhé stoupání... ale takový případ jsem zatím nezaznamenal. Jestli Vy ano, hoďte sem důkaz.

"ano výrobce nakonfiguroval vůz tak, aby nebylo snadné dosáhnout ​­"přetížení​­" nad zmíněných 65kW ..ale to by se pak neměl chlubit boostovaným výkonem, který je prakticky k ničemu ­"

A jak se to liší od spalovacích vozů? Tam také v průměru dosáhnete jen na zlomek max. výkonu ­(obzvlášť čím silnější to auto je­). Když budete mít 250kW spalovací motor, stejně se na okruhu k těm 250 kW v průměru zdaleka nepřiblížíte. Jak jsem Vám ukázal, elektrický Jaguar s 294 kW má průměrný odebíraný výkon na Severní smyčce pod 100 kW. Stejné to bude u spalovacího auta.

"navíc se dá velice snadno zjistit, že při intenzivní zátěži dochází k zhoršení parametrů vč. omezení výkonu­"

Dle Vás ­"se to dá velice snadno zjistit­", tak by také mělo být velice snadné dát sem nějaký odkaz, důkaz, že se tak stalo. Zatím jsem se ho nedočkal. U Modelu S toto omezování výkonu skutečně bylo, těch případů jsou mraky. Ale u Modelu 3 o tom zatím nevím.

"ale už jsem viděl videa, kdy Tesla prohrála až po několikátem závodu, protože se ji po opakovaném startu zhoršil čas­"

Totéž, hodíte sem odkaz na nějaké takové video? Upozorňuji, že se bavíme o Modelu 3, nikoli Modelu S, který u starších ročníků skutečně throttloval.

"jasně tady zaznělo, že Tesla ten výkon nemá dostatečný­"

Má ho stejný jako ICE a zatím jste nedodal důkaz, že by to někdy někomu v nějaké reálné situaci throttlovalo.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4983) | 23.7.202113:37
Vidím, že si asi důkazy, že v některých věcech nemám pravdu, budu muset dodat sám. To byste ale měl dělat Vy. V tom videu z německé dálnice, kde jeli přes 200 km­/h, máme spotřebu 472 Wh­/km, 44 minut jízdy a 131,5 ujetých km ­(vzal jsem to v momentě před sjetím k Superchargeru, aby to pro Teslu vyšlo co nejhůře a udělal Vám radost­).

Takže 472 Wh­/km a 131,5 km, to máme celkem spotřebovaných 62,1 kWh. Těchto 62,1 kWh bylo spotřebováno za 44 minut jízdy, tedy průměrný výkon 84,6 kW. Průměrná rychlost činila 179 km­/h. Proč jste Vy nepřišel s argumentem, že na 180 km­/h to auto potřebovalo téměř 85 kW a ne 65 kW, jak jsem tvrdil? To musím sám přicházet na to, že jsem se sekl? Mohl byste ještě argumentovat tím, že ve skutečnosti bude výkon ještě vyšší, protože spotřebu snižuje rekuperace, takže tím výsledek zkresluje. Jenže pokud připustíte rekuperaci na dálnici, tak zhatíte 24 let usilovné práce odpůrců hybridů a elektromobilů, kteří tvrdí, že elektrifikovaná auta jsou na dálnici zoufalá, protože nerekuperují. Tady se nám ta rekuperace najednou náramně hodí. Takže nějaký vliv směrem nahoru tam rekuperace i na dálnici jistě bude mít, na druhou stranu to mírně snižují elektrospotřebiče v autě ­(světla, displej,...­) ­- veškerá spotřeba energie totiž nešla výhradně jen do pohonu ­(celková spotřeba tedy zahrnuje spotřebu pohonu i elektroniky­). I tak myslím, že se můžeme shodnout na tom, že to auto odebíralo výkon alespoň 85 kW na udržení průměrné rychlosti 179 km­/h.

Pak jste mohl přijít s tím, že 65 kW tedy bude znamenat nižší rychlost. Ale musím to asi udělat za Vás. Takže, potřeba výkonu roste s třetí mocninou rychlosti. 85­/65 = 1,308. Třetí odmocnina z 1,308 je 1,0935. 179 km­/h ­/ 1,0935 = 164 km­/h. Takže trvalých 65 kW znamená, že s Teslou dosáhneme průměrné rychlosti 164 km­/h a nikoli 185 km­/h, jak jsem říkal.

Teoreticky by tedy průměrná rychlost 164 km­/h měla znamenat začátek throttlingu. Dosahovat tak vysoké rychlosti... No, Z toho téměř milionu kusů Modelu 3, které jsou na cestách, je to situace, která se může týkat tak pár řidičů, kteří zavítají v Německu na dálnici, musí mít štěstí na řídký provoz a důvod to provést. To asi moc lidí nebude a část z toho budou ještě youtubeři, kteří chtějí přijít s virálním videem. Ale budiž. Jenže jak vidíme, Tesla při 164 km­/h nethrottluje. Dokonce nethrottluje ani při 179 km­/h. Takže se naskýtá otázka, co má ten řidič dělat, aby throttlovat začala?

Tvrdíte, že je to vážný problém. Kdyby to byl vážný problém, nemyslíte, že by se našly stovky, tisíce lidí, kteří by si na to stěžovali na internetu? Neměl byste mít sebemenší problém mi tu vysypat několik odkazů, kde to budou lidé řešit. Řeší to? Já nevím, nic takového jsem zatím nepozoroval. Ale Vy asi ano, když tvrdíte, že jde o rozsáhlý problém. Pokud není internet plný stesků uživatelů nad throttlingem Modelu 3, tak i kdyby ten problém skutečně existoval ­(nevylučuji, že neexistuje­), tak by asi nebyl tak významný, když to skoro nikdo neřeší. Takže, řeší ho někdo? Je těch lidí spousta? Jsou to běžné situace? Já se zlobit nebudu, když mi dokážete, že Model 3 throttluje. Bude to pro mě zajímavá informace, o které jsem nevěděl, a já se rád dozvím nové věci stejně jako o těch 65 kW.
Odpovědět0  0
asip80 (1175) | 23.7.202122:23
- tak proč až Tesla X umožňuje tahat větší váhy a v COC listu má větší výkon, který by tomu odpovídal ;­) . to není jen o teorii, ale o tom jak je nadimenzovaný daný produkt

- proč s výrazně slabším vozem než je TM3 mohu jet dlouhodobě 200km­/h potom dotankovat a zase jet 200 km­/h, když TM3 má papírově­(neřeším COC list­) cca 2x větší výkon­(samozřejmě, když za zadkem táhnete 2 tuny, tak spotřeba výrazně vzroste i při ustálené rychlosti po rovince ..pardon dráha TM3 to z nějakého záhadného důvodu ani neumožňuje, když má tak brutální výkon ;­) ­)

- např. můj oblíbený demagog Electro dad byl na okruhu .. moc tomu autu nedal ani zabrat a po pár minutách už chladící okruh ­"řval­" jako blázen a měl přehřáté brzdy a to využíval nárazově jen něco málo přes 100kW výkon ... pár minut intenzivní jízdy, která nebyla ani na hraně možností.. >> jinak ten hluk při vyšší rychlosti byl dost otřesný .. takže ani v tomhle bodě teoreticky tiché BEV nevyniká ..ano na občasných sprintech BEV samozřejmě vyniká ..

- odkazy samozřejmě neznám a podobně jako s ED jsem viděl závod s ­"custom­" BWM, kdy Tesla vyhrála s xx různými vozy a potom jednou porazila ­"custom­" BWM o fous a podruhé prohrála a sám řidič říkal, že by si auto potřebovalo odpočinou, že neměl tak dobrý čas jako předchozí starty..

- ukažte mi takto malé ICE na podobné kvalitatnívní úrovní, užitných vlastnostech, s 65kW za takovou cenu >>děkuji

- lidé si na to nestěžují protože bateriový koncept má takové limity, že se raději nepokouší využívat plný potenciál svého vozu ... komu by se taky chtělo travít na delších cestách hodiny na nabíječce .. takže ­"psychický­" blok je dle mého tak silný, že lidé prostě nebudou zbytečně ­"plýtvat­" svým časem jen kvůli rychlejší­/dravější jízdě .. občas předvedou demo někomu koho vezou a pak se vrací zpět do zajetých kolejí ..


- ale hezké vidět ten posun k tomu, že to vlatně není problém, že prodávají naleštěný prd :D
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4983) | 24.7.20219:30
"pardon dráha TM3 to z nějakého záhadného důvodu ani neumožňuje, když má tak brutální výkon­"

Neumožňuje, to je fakt. Ale máte nějaký důkaz, že při tažení se dostanete trvale nad 65 kW, když to teda tvrdíte, že je to tak snadné? Nějaký výpočet, odkaz, kde lidi popisují vlastní situace, že to zažili... Něco... cokoli. Znova, já neříkám, že to není možné, ale máte něco, od čeho bychom se mohli alespoň trochu odpíchnout? Když mi ukážete, že při 100 km­/h to normálně bere 20 kW, s tunovým přívěsem 50 kW, tak pak uvidíme, že dvoutunový asi opravdu půjde přes 65 kW. Ale zatím je to z Vaší strany pořád jen naprosto ničím nepodepřená teorie.

"moc tomu autu nedal ani zabrat a po pár minutách už chladící okruh ​­"řval​­" jako blázen a měl přehřáté brzdy­"

Zase, mohl jste dát odkaz, ať to nemusím hledat sám. Ano, chladilo to... a ono by snad nemělo? To je známka něčeho špatného, že se auto po velkém výkonu chladí? Co jsem se díval na videa a dával jsem tu odkazy, tak si právě pochvalovali, že se ty baterie při velkém výkonu moc nezahřívají, protože chladicí systém je dokáže uchladit dost rychle a po dravé jízdě to takto ­"řve­" jen chvíli a ne dlouho jako u Modelu S, kde se ta baterka opravdu přehřívala a throttlovalo to. Takže pořád čekám na nějaký důkaz toho, že se Model 3 nedokáže uchladit a v důsledku toho nebo něčeho jiného throttluje. Jestli je to tak snadné Model 3 dostat do této situace, tak byste neměl mít sebemenší problém mi tu vysypat spoustu odkazů, kde se trhottlování Modelu 3 řeší. Místo toho tu mám od Vás snad 10 příspěvků, že je to běžný problém, ale důkaz ani jeden. Dodáte ho? Ano, brzdy jsou známý problém Modelu 3 ­(neměly by být u verze Performance­).

"podruhé prohrála a sám řidič říkal, že by si auto potřebovalo odpočinou, že neměl tak dobrý čas jako předchozí starty­"

Takže bez odkazu. Já dodal video, kde to zkoušeli a časy se nezhoršovaly. Tak dodejte důkaz, že Model 3 je možné přivést k tomu, že se časy budou zhoršovat. A pak můžeme řešit, jak moc reálný problém to vlastně je.

"ukažte mi takto malé ICE na podobné kvalitatnívní úrovní, užitných vlastnostech, s 65kW za takovou cenu >>děkuji ­"

Proč to srovnávat s 65kW ICE? Už jste konečně našel důkaz toho, že to auto začne kvůli 65kW limitu throttlovat a omezí svůj výkon? I kdyby opravdu throttlovalo, tak dle mých odkazů by to nastalo až při tak extrémních požadavcích na výkon, že by se jim to 65kW ICE ani náznakem nepřiblížilo.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4983) | 24.7.202110:10
Já to fakt asi musím dělat za Vás.

https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=7BMoprNXZZg

Model 3 Performance se standardními brzdami na Nürburgringu ­(pokud chcete opravdu závodit, máte možnost koupě lepších brzd v rámci balíčku ­- měl jsem za to, že jsou tam ve standardu­). Skoro celou dobu se držel za Porsche 911, takhle 65kW ICE opravdu nejezdí.

Standardní brzdy jsou očividně problém a nejslabším článkem vozu. Nicméně opět můžeme podotknout, že pokud chcete závodit, máte možnost koupit si sportovnější brzdy ­(a podobně je tomu i mnohých ICE, ale tam bych řekl, že i standardní brzdy bývají lepší kvality­).

Baterka. Až na konci Nürburgringu došlo k nějakému omezení, takže v podstatě nevíme, co by se dělo dál. Vzhledem k tomu, že musíte sjet z okruhu a v případě zájmu na něj opětovně najet, baterie se může chladit. Je tedy otázkou, zda se stihne v této klidové fázi uchladit natolik, že v příštím kole nedojde k omezení dříve. Podle toho, co jsem slyšel, je chlazení Modelu 3 na podstatně lepší úrovni než Modelu S a zvládá to hodně rychle.

Takže jak moc reálný problém to je, když v podstatě běžně nemáte ani možnost kroužit na okruhu bez omezení? Na asi nejdelším okruhu přístupném veřejnosti to něco začalo dělat na jeho konci. Na jiných okruzích to asi kvůli jejich délce neudělá nikdy nic. Na dálnici při 200 km+ ­(průměr 180­) to nethrottluje.

Takže se znova ptám, co musí uživatel Modelu 3 udělat, aby v praxi pocítil throttlování? Je to nějaká významná důležitá situace? Taková, abychom Model 3 měli srovnávat s 65kW ICE? Stále jste neukázal jedinou významnou situaci, kde by to měl být problém. Dokonce s extrémními situacemi, kde by to mohlo něco začít dělat, tu musím přicházet já. Ale to je Vaše práce. Vy tvrdíte, že je to obrovský problém.
Odpovědět0  0
asip80 (1175) | 25.7.202123:52
- přišel jsem diskutovat .. když sedíte s někým u pivka, taky po něm vyžadujete ­"vyspelujte­" mi odkaz na YT ;­) komická představa ­(taky některým věcem nevěřím, ale to si umím ověřit sám, když mám tu potřebu­) .. navíc si opravdu neschovávám linky zdrojů pro pozdější použití a chtít po někom přesný zdroj po letech­/měsících je trošku utopie :D

- např. praxe­(když vám diesel papá +­- 30litrů na 100km, tak nevěřím, že podobnou energii nebude potřebovat BEV­) a nemusí to být trvale v pravém slova smyslu, ale v průměru >> jasně v nenáročném terénu s ustálenou nižší rychlostí to může být jen 40­-80kWh na 100km, ale výrobce si nemůže hrát na nějaké standardky a proto neumožnuje tahat větší zátěže ­(testů BEV bylo provedeno dost..sice s menší zátěží, ale i tak je to dost vypovídající, že i ta nízká zátěž může být hraniční ­)

- zatím se tu jako teoretik­/neřidič spíše projevujete vy .. nic ve zlém :­)

- chlazení je úsměvná věc..obzvlášť u tak efektivního pohonu, když ICEV má odpadního tepla mnohem víc­(je fakt, že vyšší teploty mu dělají rozhodně lépe
- btw BEV mají většinou nevhodně řešené chlazení brzd kvůli aerodynamice a snižování nákladů. I moderní ICEV už mají aktivní prvky­(poměrně sofistikované ­"žaluzie­"), kvůli nižším emisím­(chladí se jen v případě potřeby­), takže výměna pomůže jen v tom, že to vydrží o chvilku déle a bude to lépe brzdit = nestačí jen výměna brzd, ale udělat kompletní tuning ... celé to emisní šílenství došlo tak daleko, že kvůli pár gramům CO2 se už jako prvovýroba osazují většinou méně bezpečné pneumatiky ­(jasně skoro vše je lepší jak levný no­-name, který si tam spořílci dávají později ..­)

- dodané video bylo neprůkazné a postavené na dojmech ... proč by to měl být problém ..jeb tvrdím, že nemá takové užitné vlastnosti a parametry, které ji staví na stejnou cenovou hladinu s cenově srovnatelnými ICEV a to i v současném stavu pokřiveného tržního prostředí ­(věřím, že ještě ­"pár­" zásahu z vrchu a BEV budou levnější jak ICEV ač výroba bude nákladnější­)

- abych pravdu řekl, tak jsem neviděl ICEV s 65kW, které umožnuje tahat 2 tuny ­(že by stejná logika jako u BEV ;­) ­) .. jenže u ICEV nikoho nenapadne z 65kW udělat krátký boost třeba na 100kW a dát to do papírů a přitom by to bylo technicky možné i bez nitra :D ­(párkrát se sice stalo, že se ICEV papírově prodávalo jako slabší, ale zákazník dostal větší výkon než na papíře, ale to šlo spíše o výjimky ­(u BEV je to naopak a dokonce je to standardem :D :D ­)

- to video krásně ukazuje, že brzdy na nic skoro hned a baterie po jednom kole rudá jak trenky a to nejel ani na ­"krev­" :D >> to měl být důkaz? ... po jednom kole :D :D

- kde tvrdím, že je to obrovský problém? ..řešil jsem hlavně ­"papírové­" srovnávání cen s vyššími variantami ICEV, když TM3 jim nesahá v reálu ani po kotníky ;­) ­(sám jste navíc opakovaně dokázal, že vysoký výkon u TM3 na papíře není třeba a stačí ten nižší ;­)­)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4983) | 26.7.202111:02
"když sedíte s někým u pivka, taky po něm vyžadujete ​­"vyspelujte​­" mi odkaz na YT ;​­) komická představa­"

A tím jste chtěl říci co? Že se chcete hádat, ale nedobrat se skutečnosti? U piva se můžete jen hádat, tady máme možnost podání důkazu ­(na rozdíl od toho sezení u pivka­), tak proč ji nevyužít? Neměli bychom tu možnost snadného podání zdrojů využít, když už ji máme? Takže, chcete se hádat nebo dobrat skutečnosti? Pokud se chcete dobrat skutečnosti, pak tento Váš argument naprosto nedává smysl. Nejsme na pivu, ale na platformě, kde můžete svá tvrzení doložit zdroji.

"testů BEV bylo provedeno dost..sice s menší zátěží, ale i tak je to dost vypovídající, že i ta nízká zátěž může být hraniční­"

Opět, když těch testů bylo provedeno dost, tak i když nemáte uložený odkaz, neměl byste přeci mít sebemenší problém nějaký ten test najít ­(když jich je přeci podle Vás tak hodně­). A klidně jiný. Přeci říkáte, že jich je dost. Tak by neměl být sebemenší problém najít nějaký. Jakýkoli. Já těch testů našel několik a při tahání přívěsů byla průměrná spotřeba mezi 25­-30 kW. Těch 25 kW byl dokonce Model Y ­(horší aerodynamika a těžší auto­) s přívěsem 1600 kg. 30kW byl Model 3 s velmi neaerodynamickým přívěsem na dálnici.

https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=m5pWd69P0OQ
https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=VgFMnPCrOVs

Přijde mi, že jste zapomněl na jeden veledůležitý matematický detail. Ten průměrný odebíraný výkon souvisí s časem ­(a tedy i rychlostí­)!!! Máte­-li spotřebu 80 kWh­/100 km, neznamená to nutně odběr 80 kW. Řekněme, že auto s přívěsem má po rovině spotřebu 45 kWh­/100 km a průměrnou rychlost 75 km­/h. Takže za hodinu ujede 75 km, spotřebuje tedy 33,75 kWh za tuto hodinu ­(75*45­/100­), průměrný potřebný výkon je 33,75 kW, nikoli 45 kW. Tak, a teď to auto pošleme někam do kopců. Spotřeba třeba vzroste např. na 90 kWh­/100km. Jenže to pak určitě nepojedete 75km­/h, ale třeba jen 50 km­/h. Takže za hodinu ujedete jen 50 km, což při dané spotřebě bude spotřebovaných 45 kWh ­(50*90­/100­), takže průměrný odebíraný výkon vzroste na 45 kW, nikoli na 90 kW. Není mi jasné, jak byste chtěl dosáhnout 65 kW s přívěsem. Čím těžší přívěs a víc kopcovitý terén to bude, tím výrazněji vzroste spotřeba na 100 km ­(to rozhodně ano­), ale tím více také klesne průměrná rychlost ­(takže ta vyšší spotřeba se rozloží do delšího časového úseku ­- odebíraný výkon nevzroste tak moc­).

"BEV mají většinou nevhodně řešené chlazení brzd kvůli aerodynamice a snižování nákladů.­"

Proč sem pořád taháte brzdy, když jsme se už přeci dávno shodli, že brzdy jsou problémem Modelu 3 ­(alespoň těch standardních­).

"jenže u ICEV nikoho nenapadne z 65kW udělat krátký boost třeba na 100kW­"

Už mi řeknete, jak krátký ten boost teda je? Protože to auto očividně vydrží jet rychlostmi 180km+h po celou dobu, než mu dojde baterka, neutahá to ani přívěs a jediná situace, kdy lze baterku na displeji rozsvítit do červena, je jízda na okruhu. Jak moc reálný problém to je, obzvlášť když Vám tam nedovolí jet více než jedno kolo v kuse? Alespoň to platí pro některé okruhy.

"sám jste navíc opakovaně dokázal, že vysoký výkon u TM3 na papíře není třeba a stačí ten nižší­"

Kde? Ten vysoký výkon je dobrý např. proto, abyste měl lepší pružné zrychlení při předjíždění, plné auto pořád podobně zrychlovalo,... To přeci není o tom jezdit po Nürburgringu ­(a pokud ano, no tak si koupíte Performance verzi a dokoupíte ty lepší brzdy, které jsou v nabídce, pokud už Vám o to tak jde­). Takže ten vysoký výkon využije uživatel často a kromě okruhové jízdy nemá šanci to dostat do throttlingu. Na veřejných silnicích má pořád možnost využívat plný potenciál vozu, aniž by to začalo throttlovat. Alespoň vy jste pořád nedodal jediný důkaz, že by se to někdy někomu stalo.
Odpovědět0  0
Simik (358) | 23.7.20218:33
Je mi ukradená Tesla i její výkony, pobavil mě Váš způsob diskuze, kdy fáze popírání je následována fází bagatelizace.

(hint: pokud výkon podle Vás není podstatný, proč jste požadoval důkazy a nenapsal to rovnou :­-)
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4983) | 23.7.20219:26
"pokud výkon podle Vás není podstatný, proč jste požadoval důkazy a nenapsal to rovnou­"

Teď nerozumím. Co to má co společného s ­"podstatností­"? Objevilo se tu tvrzení, že Tesla má 65kW výkon. Tak mě jen zajímalo, kde se taková informace vzala. To nemá s podstatností vůbec nic společného. Zajímal mě prostě zdroj takové informace. A na rozdíl od Vás mi ten zdroj byl ­(částečně­) poskytnut, takže jsem si to mohl ověřit, že tento údaj se tam skutečně nachází.

Vy jste neposkytl důkaz, že je pravda to, co tvrdíte, ani jeden.
Odpovědět0  0
Simik (358) | 31.7.202110:15
"Těch 65 kW po dobu hodiny je nějaký problém? Jak to omezuje uživatele?​­"

Z tohoto Vašeho komentáře vyplývá, že považujete omezení za nepodstatné. Z toho by logicky nemělo být nutné pro účel diskuze dokládat, jestli je pravdivé, ale rovnou řešit praktičnost omezení. K tomuto kroku, jste ale přistoupil až poté, co se původní strategie­(popírání­) stala neúčinnou.

"Vy jste neposkytl důkaz, že je pravda to, co tvrdíte, ani jeden.­"

Co podle Vás tvrdím?
Že luxusní zboží je předražené z principu? Jaký důkaz byste si představoval?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4983) | 3.8.20218:32
"Z tohoto Vašeho komentáře vyplývá, že považujete omezení za nepodstatné.­"

Já se Vás ptám, zda ho máme považovat za podstatné nebo ne. Proto bych chtěl vidět nějaký důkaz toho, zda toto omezení podstatné je nebo ne. Zatím jsem se od vás dozvěděl, že je to sakra problém, ale nikdo z vás zatím neukázal, kdy by to problém byl a kdy by to tedy podstatné bylo.

"K tomuto kroku, jste ale přistoupil až poté, co se původní strategie​­(popírání​­) stala neúčinnou­"

Já to nikdy nepopíral. Že chci důkaz, neznamená, že to popírám! Já, na rozdíl od Vás, nemám potřebu druhým něco vytmavovat v diskuzi, ale zajímá mě skutečnost. Chtěl jsem se dozvědět, odkud ta informace pramení. Znovu, mě zajímá skutečnost, já tady opravdu nepotřebuji dokazovat, že je Tesla vynikající tak, jako Vy máte potřebu Teslu shazovat. Jestli se ukáže, že je Tesla šmejd, throttluje to po druhém sešlápnutí pedálu, tak dobře. Super. Nemám s tím sebemenší problém. Je jedno, zda je to o Tesle, Mercedesu, naftovém VW nebo čemkoli jiném. Mě zajímalo, odkud pramenily ty ­(mně dosud neznámé­) informace, které tvrdíte ­(nebo asip80­). To byl účel požadavku důkazu. Žádné popírání.

"Jaký důkaz byste si představoval?­"

Důkaz o tom, že 65kW po dobu hodiny nějakým podstatným způsobem omezuje uživatele. Přinesete ho už konečně? Pořád říkáte, že to strašně omezuje uživatele a z Tesly to dělá předražený kus, který je omezen nějakými 65 kW. Tak už mi konečně ukážete, kdy toto omezení může někdo zažít. Když je to dle Vás tak obrovský a častý problém, neměl byste mít sebemenší problém nalézt kvanta důkazů, jak si uživatelé Tesly stěžují na 65kW limit.

Zjistili jsme, že jízdou po dálnici se snahou o 200km­/h+ limitu dosáhnout nejde. Zjistili jsme, že tažením přívěsu limitu dosáhnout nejde. Jediné, co jsme zjistili, je to, že se dá snížení výkonu dosáhnout dlouhou jízdou po okruhu, kde to z cca 450 koní ­(cca 330kW­) na zhruba 350 koní ­(cca 250­-260 kW­). Také jsme zjistili, že Model 3 má slabé brzdy i ve verzi Performance a vzhledem ke svému určení dosti měkký podvozek. V tomto nedosahuje úrovně konkurence. Ano, nemám sebemenší problém to připustit, protože je to pravda.

Já tu opravdu nepotřebuju Teslu vyzdvihovat. Mě jen zajímá skutečnost. A jestli tady chcete něco tvrdit, tak to podepřete důkazy. Když z toho Tesla vyjde blbě, mně to nijak neublíží.
Odpovědět0  0
Simik (358) | 7.8.202111:54
"Já to nikdy nepopíral. Že chci důkaz, neznamená, že to popírám!­"
Přesto jste o tom odmítal diskutovat­(což mi jako popírání* přijde­) a k bagatelizaci jste přistoupil až po důkazu.
https:­/­/cs.wikipedia.org­/wiki­/Argumenta%C4%8Dn%C3%AD_klam#%C3%9Ahybn%C3%BD_man%C3%A9vr_­(red_herring­)

Hm. Ale já nic z toho, na co po mně požadujete důkazy, netvrdím, takže se snažíte obhajovat Teslu zbytečně.
https:­/­/cs.wikipedia.org­/wiki­/Argumenta%C4%8Dn%C3%AD_klam#Zahlcen%C3%AD_slovy_­(Gish_gallop­)

*Zkuste to chápat jako vnitřní­(duševní­) popírání, nikoli otevřené diskuzní
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4983) | 7.8.202112:22
Kde jsem o tom odmítal diskutovat? Objevila se tu zmínka, že Model 3 má jakýsi výkon 65 kW. O tom jsem v životě neslyšel, vždy se hovořilo o hodnotách 250+ a 330+ kW. Tak jsem chtěl důkaz, kde se taková hodnota vzala. Ten byl dodán, bylo řečeno, že jde o hodinový výkon a že je v to v CoC. Ať by ta hodnota byla 35kW, 105kW nebo 150kW, pořád bych chtěl ten důkaz, protože to byla hodnota, o které jsem nikdy neslyšel a zajímalo mě, ze kterého zdroje to pramení. Že jsem to nikdy nepopíral, ostatně dokazuje věta ­"Neříkám, že to nemůže být pravda, ale kde jste na to přišel?­" Jasně jsem se ptal na zdroj informace, nic jsem nepopíral.

Tak, a teď jsem se tedy konečně dozvěděl, co to je za hodnotu a že tedy skutečně něco takového jako 65kW hodinový výkon v souvislosti s Modelem 3 existuje. Já nepotřebuji nic bagatelizovat, ale byli jste to vy dva, kdo tu říkali, že je to strašný problém. Tak jsem se logicky zeptal, že když je to tedy tak strašný problém, zda máte nějakou ukázku, kdy tento strašný problém někdo zaznamenal a zda je to skutečně tak strašně problematické.

Kdyby ta hodnota nebyla 65 kW, ale 35 kW, tak bych pořád chtěl ten první důkaz ­(protože by mě zajímal zdroj informace­), ale ani v nejmenším by mě nenapadlo se ptát, jak významný problém to je, protože 35kW limit by byl sakra velký průšvih a souhlasil bych s vámi okamžitě. 35kW za hodinu překonáte snadno, i 45kW se dá, dokonce i 55kW za hodinu bych řekl, že je něco, co by mohl řidič na silnicích překonat. 65kW za hodinu ale na normální silnici běžně nedáte. Už tedy máte tu ukázku ­(kromě okruhu, kde jsme si to ukázali, že to skutečně omezující je­), že by 65kW byl tak strašný problém? Vy jste tvrdil, že to problém je.
Odpovědět0  0
asip80 (1175) | 20.7.202111:45
"Nějaký důkaz? ­"
jedná se o položku maximální hodinový výkon­(na základě tohoto parametru se uzavírá i pojistka­) >> při delší intenzivní zátěži nezvládají jednotlivé komponenty dodat dostatečný výkon, který navíc klesá s úrovní kapacity baterie + celý systém nestíhá dostatečně chladit a dojde k ­"podtaktovaní­" ..


- není ten Peugeot náhodou hybrid a větší jak Tesla? Sice jsem ho neřídil, ale subjektivně vypadá interiér ­"508­" dražší a více komplexnější >> v čem je horší­/lepší­/prémiový­/neprémiový než Tesla? ­(fakt nevím, protože jsem ho osobně nezažil, ale Teslu ano a za ty peníze si ji strčí do kapsy i starší auta s cenovkou kolem 800 tisíc­)

- výkon nikdy nebyl jediný parametr, který určuje konečnou cenu a jiné vlastnosti ... Dragster by asi nikdo nechtěl na daily ježdění, ale rozhodně je validnější parametr užitná hodnota, komfort, UI a pro některé punc luxusu ;­) >> v tom TM3 pokulhává ...

- ještě jsem neviděl vůz, který by byl podobný Tesle za podobnou cenu >> i v současnosti jsem schopen sehnat lepší vůz za méně peněz >> že Tesla nenabízí horší­/levnější variantu je jen čistě její problém, ale kdo by chtěl ještě slabší auto s menší baterií­(to už by nemohla mít ani to omezené tažné ;­) ­) a soupeřila by s Dacií


Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4983) | 20.7.202112:30
"jedná se o položku maximální hodinový výkon​­(na základě tohoto parametru se uzavírá i pojistka​­) ­"

Ptám se znova, nějaký důkaz? Neříkám, že to nemůže být pravda, ale kde jste na to přišel?

"není ten Peugeot náhodou hybrid a větší jak Tesla?­"

A co, že je to hybrid? Ukazuji ceny srovnatelných aut, ICE, PHEV,... Čistě elektrická Tesla není dražší než podobně velká auta podobného výkonu nezávisle na pohonu ­(benzín, nafta, hybrid­). 508 je o trochu větší než Model 3, ale stále stejná třída.

"subjektivně vypadá interiér ​­"508​­" dražší a více komplexnější­"

Takže kvalitu interiéru budeme hodnotit podle komplexnosti, počtu tlačítek,...? Tesla nikdy nepatřila k nadprůměrně dobře vyrobeným autům, to si tady nebudeme nalhávat, ale pořád je to high­-endový produkt střední třídy. Tu high­-endovost netvoří kvalitou zpracování, ale technikou.

"výkon nikdy nebyl jediný parametr, který určuje konečnou cenu a jiné vlastnosti­"

To přeci nikdo netvrdí. Ale je dosti zásadní. Jde o velmi důležitý parametr pro cenotvorbu. 55kW Fabie je o 20 tisíc dražší než 44kW Fabie, i když jsou to technicky v podstatě stejná auta ­(liší se snad jedním kolečkem v převodovce a jiným SW v motoru, který řeže výkonovou špičku­). Naopak Škoda a Audi se stejně výkonným motorem se liší v ceně kvůli zpracování, výbavě... Výkon tedy není jediným parametrem, to máte samozřejmě pravdu, ale vždy byl velmi důležitým. Je blbost srovnávat Model 3 s 255kW motorem s 81kW Octavií a tvrdit, že je Model 3 předražený, i když se najdou oblasti, ve kterých je Octavia lepší.
Odpovědět0  0
asip80 (1175) | 20.7.202117:21
"Ptám se znova, nějaký důkaz? ­"
je to v COC listu ;­) ­(Certificate of conformity­)

- ­"podobně­"
TM3 je prostě menší a dosti ­"jednoduchá­" až nepříjemně zhoršuje ovládání >> že je drahá, tak neznamená, že se jedná o high­-end střední třídy­(to už by víc sedělo na S­/X­) >> co je na její technice high­-endové? ­(co si pod tím mám představit?­)

- když je těch oblastní hodně, tak to není blbost ;­) .. to je asi důvod proč lidé nejezdí dragstery, ale jezdí např. ­"limuzínami­"(i bazarové jsou dražší jak mnohem výkonější nová Tesla S plaid­) >> nevím proč se pořád oháníte boostovaným výkonem, to je jako bych koupil levné CPU z nižší třídy a přetaktoval ho a začalo by ještě více ­"throttlovat­" >> high­-end z toho neudělám a ještě se to v důležitých momentech bude více zahlcovat :­)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4983) | 20.7.202118:10
"je to v COC listu ;​­) ​­(Certificate of conformity​­) ­"

Konečně jsem se to dozvěděl. Těch 65 kW po dobu hodiny je nějaký problém? Jak to omezuje uživatele? Dokážete mi nastínit situaci, kdy to omezí uživatele? Je to významné? Dokáže to normální uživatel někdy dostat do toho throttlingu?

"co je na její technice high​­-endové? ​­(co si pod tím mám představit?​­) ­"

State­-of­-the­-art technika v oblasti elektrického pohonu, efektivity, bezpečnosti ­(včetně technologií vyvinutých pro SpaceX­), designu i SW. Nemluvě o provázanosti celého konceptu ­(od samotného auta přes aplikaci až po nabíjecí infrastrukturu a jak to celé funguje dohromady­).
Odpovědět0  0
asip80 (1175) | 20.7.202119:18
- co je normální uživatel?
- ano dokáže, když se tu řeší výkon, tak najednou není podstatné, že ten výkon je v podtatě jen na papíře a dostupný po krátký čas>> lidé tu hejtí topící Intel CPU, které udrží výkon jen krátký čas, ale u drahého auta to není problém? Úsměvné je, že je to nejdříve kruciální parametr, i když v ostatním zaostává a čem zaostává, tak není nic podstatného. Najednou výkon není tolik význámný, když se ukáže, že v reálu se to má jinak? :D ­(on je pro někoho asi problém hodnotit auto jako celek­)
- btw při svižné jízdě, sprintech, na okruhu atd. se brzo zjistí limity TM3 a ač se zpočátku jeví jako výrazně lepší, tak najednou začne ztrácet i na původně horší konkurenci.. >> TM3 funguje jako takové krátké demo..


- takže nic konkrétního, co by neměla konkurence >> např. hned první vlaštovka od koncernu dokázala zbourat podstanou nevýhou >> velmi pomalé dobíjení v hraničním pásmu a zároveň nabídnout prémiovou kvalitu :­)

- dobrá prdící sedačka je super, ale opět nic čím by vynikala a aplikaci už je v podstatě i podle recenzí překonaná a zrovna tohle může být bod, který se může měnit ze dne na den .. konkurence přišla s vyšším napětím a 350kW nabíječkami atd.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4983) | 20.7.202121:08
"když se tu řeší výkon, tak najednou není podstatné, že ten výkon je v podtatě jen na papíře a dostupný po krátký čas­"

Jak, že to není podstatné? Je to podstatné. Ptal jsem se však, zda je podle Vás možné odebírat výkon 65 kW po dobu hodiny. A neodpověděl jste. Vidím, že asi neodpovíte, takže to budu muset udělat za Vás.

A mimochodem, jak krátký čas to tedy je?

65kW při dané aerodynamice znamená rychlost cca 185 km­/h. Opravdu majitel TM3 potřebuje ­"valit­" hodinu průměrnou rychlostí 185 km­/h a více? Docela by mě zajímalo, kde by vůbec něco takového mohl dosáhnout. Dá se vůbec jet někde hodinu průměrnou rychlostí přes 185 km­/h? Je to opravdu potřeba?

Okruh. Za jak dlouho se to tedy dostaví? Dá se tam dosáhnout průměrného výkonu přes 65 kW? Pojďme si na pomoc zavolat ring­-taxi na Nürburgringu. Tam jezdí Jaguar I­-Pace, což je sice SUV, o nějakých 300 kg těžší podobného výkonu, ale pro představu to stačí. Na jednu baterku tam dávají až 5 kol ­(pro zajímavost, benzínové Jaguary ring­-taxi dají na nádrž jen kola tři­). Jedno kolo je ­"zdarma­" kvůli rekuperaci, takže počítejme 4 kola. Jedno kolo je 10 ostrých minut + 3 minuty vjezd a výjezd. Celkem 13 minut × 4 = 52 minut a spotřebovaných 85 kWh ­(v tom nejhorším možném scénáři, že to opravdu dojede na poslední kWh­). Takže I­-PACE na Nürburgringu za hodinu spotřebuje nanejvýš cca 98 kWh ­(kdyby nemusel nabíjet­). TM3 je lehčí, takže se dá předpokládat i nižší spotřeba ­(běžně o cca 25 % méně­), ale řekněme, že rozdíl bude menší... třeba 85 kWh na hodinu jízdy. To máme průměrný odběr cca 85 kW při jízdě na okruhu. Při velikosti baterky by tam TM3 s takovým průměrným výkonem ani hodinu kroužit nemohla.

Takže se ptám znovu, jak těch 65 kW omezuje uživatele? Při ustálené jízdě asi ne, protože tak rychle, aby se dostal nad tuto hranici za hodinu jízdy, to nikde v normálním provozu neudělá. Nemluvě o tom, že většina jiných elektromobilů je omezena na 180 km­/h, takže ty by se tam nedostaly ani na oválu. Tesla toto omezení nemá, ale i tak. Na okruhu by to potřebovalo řidiče závodníka, aby se nad takový průměr dostal. Takže... kde reálného uživatele TM3 omezuje těch 65 kW? Kde? Máte nějaký zdroj, který ukazuje, že Tesla pořád throttluje?

"takže nic konkrétního, co by neměla konkurence­"

To, že to má konkurence, z toho nedělá high­-end? Jakože když Mercedes bude mít stejné funkce jako BMW, tak BMW přestane být kvůli tomu high­-endem, nebo jak jste to myslel? Tento argument nechápu. Na high­-end potřebujete vynikat nad mainstream, ne nad high­-end.
Odpovědět0  3
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.